Hamarosan beköszönt a háromautós csapatok kora?2014.10.27. 20:30, Aliz
A megszűnés szélére kerülő és súlyos anyagi nehézségekkel küzdő kiscsapatok láttán a Forma–1 számára egyre valósabb lehetőségnek tűnik a háromautós csapatok modellje. De vajon mennyire reális lehetőség ez az idei vagy a jövő évi szezonban?
A Caterham pénteken engedélyt kapott Bernie Ecclestone-tól arra, hogy szükség esetén kihagyják az austini és az interlagosi versenyt. De nem csupán a zöldek lába alatt vált ingataggá a talaj mostanság. Az Auto Motor und Sport nemrég arról számolt be, hogy a Marussia a Belga Nagydíj óta szintén máról holnapra él, s a csapat kiadásait csupán Max Chilton és Alexander Rossi szponzorai révén tudják fedezni. A lap azt írta, hogy az istállónak az Austinba és Interlagosba való elutazáshoz is úgy kell összekuporgatnia a pénzt, miközben a tulajdonos Andrej Cseglakov szeretné értékesíteni az istállót.
„Kilencedikként a konstruktőri bajnokságban elég vonzó csomagot jelentenének. Ha viszont idő előtt kiszállnak, semmit sem ér a csapat” – írja a német szaklap. Az Auto Bild és az oroszChampionat mindeközben arról számolt be, hogy a kiscsapatot a határidő is sürgeti, ugyanis valamiből fedezniük kellene a Ferrari erőforrásait is. Velük egy cipőben jár a Force India, amely csapat a hírek szerint szintén késésben a Mercedes-nek való fizetéssel, míg a Saubernek csak Bernie Ecclestone közbejárásával sikerült rendeznie adósságát a Ferrari felé.
Amennyiben a két kiscsapat nem élné meg a 2015-ös szezont, a mezőny 18 autósra fogyatkozna. De hogy húsz alá csökkenjen a résztvevők száma, arra már az idei hátralévő futamokon is van némi esély: a Caterham indulása mellett az is kérdéses, a Marussia indít-e két autót Austinban. AzAuto Motor und Sport azt írja, Bernie Ecclestone és a csapatok között létezik egy megállapodás, melynek értelmében ha 20 alá csökken az autók száma a, egyes istállóknak harmadik autóval kell feltölteni az üres helyeket. A lista élén pedig három alakulat áll: a Ferrari, a Red Bull és a McLaren.
Az Autosport az FIA köreiből úgy értesült, annak lehetősége kizárható, hogy ezen alakulatok közül bármelyik is már az idei szezonban három autót indítson.
De ki állná a harmadik autó költségeit?
Ha idén tehát nincs is tervbe véve a mezőny ilyen módon történő feltöltése, 2015-től továbbra is fennállhat a harmadik autó indításának lehetősége. A Ferrari és a Red Bull a hírek szerint már jelezte Bernie Ecclestone-nak, hogy bele is egyezne ebbe, a McLaren azonban még habozik. Ha nemet mondanának, a megállapodás szerint a Mercedes következne a sorban. A németek sportigazgatója, Toto Wolff szerint a harmadik autó bevetésére való felkészüléshez ugyanakkor több időre lenne szükségük. „Mindenekelőtt meg kell oldanod a logisztika, az infrastruktúra kérdéseit és fedezned kell a harmadik autó költségeit. Aztán megfelelően ésszerű szabályokat kell hoznunk arról, ki is futtatja a harmadik autót, ki vezetheti, milyen festéssel, vagy hogy hogyan szerezhetnek pontot. Nagyon sok mindent meg kéne oldanunk, és nem látom, hogy ez megtörtént volna” – magyarázta Wolff.
Az Auto Motor und Sport egy másik bennfentest is idéz: „Senki sem gondolta még át a következményeket. Van itt pár elég vicces ötlet, de ma még senki sem tudja, hogy kéne ennek lezajlania.”
Ami a harmadik autó költségeit illeti, a Mercedes számításai szerint ez plusz 20-25 millió euróba kerülne. Az érintett nagycsapatok azt szeretnék, ha ezt a többletköltséget Bernie Ecclestone segítségével tudnák kifizetni: például azon pénzekből, melyeket az F1 az eltűnt csapatok kiesésével megspórol magának. Más kérdés, hogy a kisebb csapatok azt szeretnék, ha ezt az összeget inkább igazságosan elosztanák a megmaradó csapatok között – ahelyett, hogy tehetős riválisaikat tennék még tehetősebbé általuk…
Harmadik autó csak fiataloknak?
Az Auto Motor und Sport végül megemlíti, számos gyakorlati kérdést is tisztázni kellene a harmadik autó bevezetése előtt. Például azt, miként oldanák meg, hogy egy csapat garázsában egyszerre három autót készítsen fel; mi történik majd 2016-ban, amikor a Haas csatlakozik a mezőnyhöz, újra bővítve annak létszámát; de azt is kiemelték, hogy a harmadik autóba a tervek szerint csak fiatal újoncokat ültethetnének, ami például ellehetetlenítené, hogy a Ferrari jövőre egy világbajnok triót, a Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso hármast indítsa a bajnokságban. Ami az utánpótlást illeti, az említett alakulatok közül egyébként a Red Bullnál Carlos Sainz Jr., a Ferrarinál Raffaele Marciello, a McLarennél Stoffen Vandoorne, a Mercedesnél Pascal Wehrlein szerepeltetése jöhetne szóba.
Räikkönen helyzetében: Alonso is milliókat kap a Ferraritól a távozásért?2014.10.27. 20:29, Aliz
Spanyol források szerint igencsak mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Ferrarinak ahhoz, hogy Fernando Alonso távozásával helyet biztosítson Sebastian Vettelnek 2015-re.
Noha a négyszeres világbajnok érkezése nyílt titok a paddockban, a Ferrari továbbra is vár jövő évi versenyzőfelállásának bejelentésével. Ennek oka egyes források szerint az, hogy a csapatnak még mindig nem sikerült megállapodnia Fernando Alonsóval a spanyol 2016-ig érvényes szerződése felbontásának részleteiről. A spanyol Marca úgy tudja, ezen szerződés értelmében a kétszeres világbajnoknak összesen körülbelül 50 millió euró járna még, s könnyen lehet, hogy a Scuderiának ezen összeget (vagy legalábbis egy részét) Alonso távozása esetén is ki kellene fizetnie.
Hasonlóra már a múltban is volt példa. 2009-ben a csapat éppen Alonsónak kívánt helyet biztosítani azzal, hogy elküldte a további egy évig még érvényes szerződéssel bíró Kimi Räikkönent. A finn akkor a 2010-es évet ralizással töltötte, s közben pedig volt csapatától is megkapta fizetését – mintegy évi 18 millió eurót.
Mivel az olasz istálló a hírek szerint már megállapodott Sebastian Vettellel, s Kimi Räikkönen menedzsmentje is állítja, hogy a finn kitölti jövő év végéig szóló kontraktusát, a Ferrari szorult helyzetbe került: Alonsóval mindenféleképpen meg kell állapodnia a távozásról, hiszen egyszerre három versenyzőnek nem ígérhet autót 2015-re…
Újabb utcai verseny kilátásban?2014.10.23. 12:14, Aliz
A spanyol El Confidencial tudni véli, hogy tervben van egy esetleges utcai verseny megvalósítása, a főváros Madrid szívében.
Bernie Ecclestone, a Forma–1 első embere állítólag tárgyalásokat folytat egy spanyol üzletemberekből álló csoporttal, akik mindenképp el szeretnék vinni a sportot a hispán metropoliszba. Az El Confidencial arról számolt be, hogy bár hasonló madridi tervekről már korábban is lehetett hallani, azokat Ecclestone végül lesöpörte az asztalról, ám a jelenlegi körülmények számára is meggyőzőnek tűnnek. A projekt állítólag olyannyira előrehaladott állapotban van, hogy Ecclestone már birtokában van egy részletes üzleti tervnek és a megfelelő bankgaranciáknak is.
Nyilvánvaló, hogy egy Forma–1-es verseny rendezése Madrid városában, hatalmas költségeket vonna maga után, ám az El Confidencial tudomása szerint az esemény finanszírozása – mely becslések szerint évi 50 millió euróra rúg – teljes mértékben magánpénzből történhet. Mindezek mellett természetesen szükség lesz a különböző intézményi, politikai és társadalmi csoportok támogatására is.
Spanyolország jelenleg a barcelonai Circuit de Catalunya versenypályával van jelen a száguldó cirkusz vérkeringésében, de szerződésük csupán 2016-ig érvényes. Amennyiben az új, a promoterek elképzelései szerint legalább 100 000 nézőt vonzó madridi esemény ténylegesen megvalósul, az a katalán főváros versenyének végét is jelentheti, hiszen Ecclestone egyértelművé tette, nem tervezik két futam megrendezését az Ibériai-félsziget legnagyobb államában.
A Mexikói Nagydíj visszatérésével a versenynaptár jövőre 20 fordulósra duzzad, ami az azeri és egy esetleges Las Vegas-i futammal kiegészülve már komoly logisztikai terheket róna a csapatokra. Egybehangzó véleményük szerint maximum ilyen szempontból 20 verseny lehetne.
Mindezek ellenére Ecclestone Christian Syltnek, a Forbes magazin munkatársának elmondta:„Sokkal valószínűbb, hogy Baku (Azerbajdzsán) érkezésével a nagydíjak száma 20 fölé emelkedik, mintsem, hogy futamot veszítsünk.”
Unalmas Szocsi? Tervezője megvédi legújabb művét!2014.10.23. 12:13, Aliz
A Forma–1 fő pályatervezője, Hermann Tilke kitart azon álláspontja mellett, hogy nem az újonnan bemutatkozó szocsi aszfaltcsík vonalvezetése tehető felelőssé az unalmas versenyért.
Sokak szerint az egy hete debütáló Orosz Nagydíj volt az idei szezon egyik legkevésbé izgalmas eseménye. Az egyetlen emlékezetes történést talán csak a Mercedes konstruktőri világbajnoki címének bebiztosítása jelentette, a Lewis Hamilton és Nico Rosberg nevével fémjelzett újabb kettős győzelem révén.
Mindezek ellenére Hermann Tilke, az aszfaltcsík tervezője úgy hiszi, sokkal inkább a körülmények összjátéka – például a Pirelli konzervatív gumiválasztása –, mintsem a pálya karakterisztikája tehető felelőssé ezért. Állítását alá is támasztja Nico Rosberg példájával, aki a mezőny végéről jött fel egészen a második helyig. A német szakember szerint mindez nem lett volna lehetséges, amennyiben a ring nem kifejezetten alkalmas az előzésre.
Az Autosport kérdésére, szükség lenne-e változtatni a pálya nyomvonalán 2015-re, Tilke a következőt felelte: „Nem, azt hiszem, teljesen rendben van. Minden működik. Az első néhány körben nagyszerű előzéseket láthattunk, de aztán a mezőny sorrendje megmerevedett. Nico [Rosberg] remek munkát végzett, azzal, hogy képes volt a végéről feljönni egészen a második helyre, de emellett a középmezőnyben is volt pár szép előzés” – védte meg művét a tervező. „Az pedig természetes, hogy ha egy gyorsabb pilóta a lassabb előtt halad, nem fog történni semmi.”
Ezek után Tilke kitért a Pirelli gumistratégiájára is. Bár a lágy és közepes keverékek választását egyértelműen túl konzervatívnak tartja, részben meg is érti a döntést. „Azt hiszem a Pirelli kissé óvatos volt, de mindez azért történt, mert nem voltak benne biztosak, hogyan reagálnak majd az abroncsaik az új pályára. Remélem a következő esztendőben már bátrabbak lesznek. Persze elsőre mindenkinek tesztelnie kell, és nem rögtön kockázatot vállalnia. Ők pedig nem akartak öt kerékcserét” – fogalmazott a német.
Az Auto Motor und Sport mindeközben arról is faggatta a tervezőt, miért szabta annyira szűkre a szocsi pálya többek által kritizált bokszbejáratát. Sebastian Vettel például értetlenül állt a kialakítás előtt, s megjegyezte, szerinte bőven lett volna még hely egy szélesebb bejárat kiépítésére is.„Sajnos az nem igaz, hogy sok helyünk volt itt” – kontrázott Tilke. „Figyelemmel kellett lennünk az Olimpiára. És a helyünk emiatt igazán korlátozva volt. Azok a szabad terek, amik most szabad tereknek látszanak, korábban nem voltak azok. A helyzet akkor még más volt. Minden egyes méterért harcolnunk kellett. Valóban kicsit szűk lett a bokszbejárat. Meglátjuk, mit tehetünk” – nyilatkozta a szakember, hozzátéve, nem tartja elképzelhetetlennek a változtatást.
Tartható lesz-e Vettel és Räikkönen barátsága?2014.10.23. 12:12, Aliz
David Coulthard szerint véget érhet Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel barátsága, ha a páros jövőre csapattársként csap össze egymással a Ferrarinál.
Noha Sebastian Vettel érkezését hivatalosan még nem jelentette be a Ferrari, nyílt titok, hogy a német 2015-től az olaszoknál folytatja pályafutását. A közelmúltban Kimi Räikkönen elárulta, a négyszeres világbajnok az egyetlen igazi barátja a mezőnyben, s korábban arról is beszélt, szívesen venné, ha csapattársak lehetnének. az F1-ben.
A korábbi versenyző, David Coulthard szerint viszont ennek megvannak a maga veszélyei.„Érdekes lesz látni, hogy barátok maradnak-e, mert mindig nehéz csapattársként annak maradni”– nyilatkozta a skót a Motorsport Magazinnak. És hogy mennyire így van azt, napjainkban a Mercedes versenyzőpárosának esete is igazolja: noha Lewis Hamilton és Nico Rosberg gyerekkoruk óta barátok voltak, az idei bajnoki csatájuk éket vert közéjük, s időnként komoly összetűzésekbe is keveredtek egymással.
„Természetesen az ember igyekszik tisztelni és jó kapcsolatot ápolni a csapattársával, de végül az ő sikere mindig a te kudarcodat jelenti, a te sikered pedig az ő kudarcát. Márpedig ez másfajta nyomást gyakorol a kapcsolatotokra” – érvel Coulthard a csapattársi barátságok ellen.
A skót mindemellett arról is beszélt, hogy szerinte Vettel a lehető legjobbkor vált csapatot. „Az időzítés megfelelő volt. A lehetőség gyorsan jött. Ha Fernando Alonso kitart a szerződése mellett, Sebastian nem ment volna a Ferrarihoz. De kínálkozott a lehetőség, és nem utasíthatta vissza” – magyarázta Coulthard. Majd hozzátette, szerinte két fő oka volt Vettel távozásának: „Ez annak eredménye volt, hogy az idei évi frusztrációja keveredett a távozás lehetőségével” – mondta.
A hírek szerint Vettelen kívül több szakember is csatlakozik majd a Ferrarihoz 2015-ben, közöttük pedig ott lehet Riccardo Adami is, aki korábban a német pályamérnöke volt a Toro Rossónál. Rajta kívül ráadásul olasz források szerint a Red Bull korábbi főszerelőjét, Kenny Handkammert is csábítja a Scuderia.
Coulthard szerint mindez alaposan könnyebbé teheti a négyszeres világbajnok beilleszkedését.„Azt hallottam, hogy Sebastian Toro Rossó-s mérnöke a Ferrarihoz tart, ami talán kicsit megkönnyíti majd a dolgát” – mondta Coulthard, aki korábban szintén magával vitte versenymérnökét, David Brownt a Williamstől a McLarenhez. „Szerintem kulcsfontosságú korábbról ismert emberekkel együtt dolgozni, ha az ember új csapathoz kerül. Sokkal könnyebb, ha ismersz embereket, akikkel korábban már dolgoztál. Ez kicsit enyhíti azt a fajta izgatottságot, mint amit az első napon érzel az iskolában, vagy amikor új munkahelyre kerülsz.”
Coulthard szerint az efféle segítségre szüksége is lesz a négyszeres bajnoknak, mivel idén szembetűnő volt, hogy elég nehezen boldogul a 2014-es, hibrid rendszerekkel felszerelt F1-es gépekkel. A skót szerint dolgát ilyen szempontból a csapatváltás sem könnyíti meg. „Nem úgy fest, hogy a Ferrari hibridrendszere jobb lenne a Renault-énál” – érvelt. Majd hozzátette, a Vettelt bírálóknak ettől függetlenül nincs igazuk: „Soha nem nyert volna ennyi futamot, ha nem lenne kivételes tehetség.”
Hasonló véleményen van Toto Wolff, a Ferrari sportigazgatója is. „Természetesen elég nehéz kívülről megítélni az okokat, de Sebastian Vettel négyszeres világbajnok, és ezt el kell ismerni. Őt és a Ferrarit nagyon komolyan kell venni, hiszen mindenük megvan, ami a sikerhez szükséges. Hogy jobb vagy rosszabb-e Alonsónál, nem szívesen ítélném meg. Majd meglátjuk, miként alakul a következő éve” – fogalmazott az osztrák a Speedweeknek.
|