2014.10.27. 20:30, Aliz
A megszűnés szélére kerülő és súlyos anyagi nehézségekkel küzdő kiscsapatok láttán a Forma–1 számára egyre valósabb lehetőségnek tűnik a háromautós csapatok modellje. De vajon mennyire reális lehetőség ez az idei vagy a jövő évi szezonban?
A Caterham pénteken engedélyt kapott Bernie Ecclestone-tól arra, hogy szükség esetén kihagyják az austini és az interlagosi versenyt. De nem csupán a zöldek lába alatt vált ingataggá a talaj mostanság. Az Auto Motor und Sport nemrég arról számolt be, hogy a Marussia a Belga Nagydíj óta szintén máról holnapra él, s a csapat kiadásait csupán Max Chilton és Alexander Rossi szponzorai révén tudják fedezni. A lap azt írta, hogy az istállónak az Austinba és Interlagosba való elutazáshoz is úgy kell összekuporgatnia a pénzt, miközben a tulajdonos Andrej Cseglakov szeretné értékesíteni az istállót.
„Kilencedikként a konstruktőri bajnokságban elég vonzó csomagot jelentenének. Ha viszont idő előtt kiszállnak, semmit sem ér a csapat” – írja a német szaklap. Az Auto Bild és az oroszChampionat mindeközben arról számolt be, hogy a kiscsapatot a határidő is sürgeti, ugyanis valamiből fedezniük kellene a Ferrari erőforrásait is. Velük egy cipőben jár a Force India, amely csapat a hírek szerint szintén késésben a Mercedes-nek való fizetéssel, míg a Saubernek csak Bernie Ecclestone közbejárásával sikerült rendeznie adósságát a Ferrari felé.
Amennyiben a két kiscsapat nem élné meg a 2015-ös szezont, a mezőny 18 autósra fogyatkozna. De hogy húsz alá csökkenjen a résztvevők száma, arra már az idei hátralévő futamokon is van némi esély: a Caterham indulása mellett az is kérdéses, a Marussia indít-e két autót Austinban. AzAuto Motor und Sport azt írja, Bernie Ecclestone és a csapatok között létezik egy megállapodás, melynek értelmében ha 20 alá csökken az autók száma a, egyes istállóknak harmadik autóval kell feltölteni az üres helyeket. A lista élén pedig három alakulat áll: a Ferrari, a Red Bull és a McLaren.
Az Autosport az FIA köreiből úgy értesült, annak lehetősége kizárható, hogy ezen alakulatok közül bármelyik is már az idei szezonban három autót indítson.
De ki állná a harmadik autó költségeit?
Ha idén tehát nincs is tervbe véve a mezőny ilyen módon történő feltöltése, 2015-től továbbra is fennállhat a harmadik autó indításának lehetősége. A Ferrari és a Red Bull a hírek szerint már jelezte Bernie Ecclestone-nak, hogy bele is egyezne ebbe, a McLaren azonban még habozik. Ha nemet mondanának, a megállapodás szerint a Mercedes következne a sorban. A németek sportigazgatója, Toto Wolff szerint a harmadik autó bevetésére való felkészüléshez ugyanakkor több időre lenne szükségük. „Mindenekelőtt meg kell oldanod a logisztika, az infrastruktúra kérdéseit és fedezned kell a harmadik autó költségeit. Aztán megfelelően ésszerű szabályokat kell hoznunk arról, ki is futtatja a harmadik autót, ki vezetheti, milyen festéssel, vagy hogy hogyan szerezhetnek pontot. Nagyon sok mindent meg kéne oldanunk, és nem látom, hogy ez megtörtént volna” – magyarázta Wolff.
Az Auto Motor und Sport egy másik bennfentest is idéz: „Senki sem gondolta még át a következményeket. Van itt pár elég vicces ötlet, de ma még senki sem tudja, hogy kéne ennek lezajlania.”
Ami a harmadik autó költségeit illeti, a Mercedes számításai szerint ez plusz 20-25 millió euróba kerülne. Az érintett nagycsapatok azt szeretnék, ha ezt a többletköltséget Bernie Ecclestone segítségével tudnák kifizetni: például azon pénzekből, melyeket az F1 az eltűnt csapatok kiesésével megspórol magának. Más kérdés, hogy a kisebb csapatok azt szeretnék, ha ezt az összeget inkább igazságosan elosztanák a megmaradó csapatok között – ahelyett, hogy tehetős riválisaikat tennék még tehetősebbé általuk…
Harmadik autó csak fiataloknak?
Az Auto Motor und Sport végül megemlíti, számos gyakorlati kérdést is tisztázni kellene a harmadik autó bevezetése előtt. Például azt, miként oldanák meg, hogy egy csapat garázsában egyszerre három autót készítsen fel; mi történik majd 2016-ban, amikor a Haas csatlakozik a mezőnyhöz, újra bővítve annak létszámát; de azt is kiemelték, hogy a harmadik autóba a tervek szerint csak fiatal újoncokat ültethetnének, ami például ellehetetlenítené, hogy a Ferrari jövőre egy világbajnok triót, a Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso hármast indítsa a bajnokságban. Ami az utánpótlást illeti, az említett alakulatok közül egyébként a Red Bullnál Carlos Sainz Jr., a Ferrarinál Raffaele Marciello, a McLarennél Stoffen Vandoorne, a Mercedesnél Pascal Wehrlein szerepeltetése jöhetne szóba.