*

FŐOLDAL

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
News

Mi állhat Räikkönen leggyengébb F1-es szezonjának hátterében?

2014.12.16. 21:40, Aliz

Szenvedés. Ha egy szóval kéne jellemezni Kimi Räikkönen második ferraris korszakának első évét, talán ez illene rá leginkább. De mi vezetett idáig? A Ferrari mérnökei és a finn az okokról meséltek.

Nem túlzás kijelenteni: Kimi Räikkönennek a 2014-es volt F1-es pályafutása leggyengébb szezonja. Nulla dobogó, hatalmas vereség a csapattárs Fernando Alonsótól, egész éven át tartó szenvedés és szürkeség. Hogy mennyire csalódást keltő volt 2007-bajnokának szezonja, azt jól szemlélteti az Autosport szezon végi elemzésében megemlített tény: ha első, 2001-es sauberes évének eredményeit a mostani pontrendszerre vetítjük, aaz újonc Räikkönen 11 egységgel veri mai bajnoki, ferraris énjét…

A „Jégember” idén számtalanszor elmondta, küszködését idei autójának gyenge első tengelye, jellemző alulkormányzottsága okozta. „Már a gokartban sem szerettem soha, amikor az eleje nem akart fordulni – a stílusomat az jellemzi, hogy próbálok minél nagyobb sebességet vinni a kanyarokba és próbálom megtartani azt a kanyar közepén. Ehhez szoktam hozzá. Alapvetően minden év és minden autó más, de továbbra is úgy gondolom, ez a leggyorsabb módja a vezetésnek: amikor az autó úgy működik, ahogyan akarod” – idézte Räikkönent az Autosport.

„Ezzel szenvedtek most. Ha nem vagy képes olyanná alakítani az autódat, amilyenre szeretnéd, és nem tudsz úgy fékezni, ahogy akarsz, mert folyton csúszkálsz és blokkolsz, az autó eleje kiszámíthatatlanná válik. És ha kicsit is veszítesz a kanyarban, a következő egyenesben is lassabb leszel. Talán ez kis dolognak tűnik, egy teljes körön viszont sokkal nehezebb, és az időkülönbség is jelentős lesz.”

Hogy mennyire, az persze pálya- és gumifüggő volt. Ennek köszönhető, hogy Räikkönen az olyan helyszíneken, mint Spanyolország vagy éppen Spa közelebb tudott férkőzni csapattársához. AzAutosport elemzése azonban arra is rávilágít, hogy Räikkönennek az idei évre megváltozott autók sem játszottak a kezére.

James Allison, a Ferrari technikai igazgatója az elmúlt két évben a Lotusnál is együtt dolgozott 2007 bajnokával, így pontosan tudja, mitől a nagy eltérés a tavalyi és az idei „Jégember” között. A brit a szabályváltozásoknak is komoly szerepet tulajdonít. „Kimi sajátossága, hogy elég keményen bánik az autó elejével, és gyengéden a hátuljával. Az F1-es autóknak összességében a hátulja a meghatározó, a múltban ez volt Kimi ütőkártyája. Ennek ellenére Kiminek ezen előnye kiaknázásához olyan autó-gumi kombinációra van szüksége, amely lehetővé teszi számára az első rész kemény igénybevételét” – magyarázza Allison.

Majd Alonsóval is összeveti a finnt. „Fernando és Kimi mindketten bajnokok és rendkívül gyors versenyzők. Ha Kiminek olyan autót adsz, amellyel érvényesülhet, olyan közel lennének egymáshoz, hogy nehéz lenne akár egy dohánypapírt kettejük közé helyezni. A kezdetekkor Fernando az autó hátsó részét érezte nehézkesnek, Kimi viszont az elejét. Ez annak tudható be, hogy Fernando hozzá képest sokkal kevesebbet dolgozik a kanyarbejáraton, de sokkal többet a kanyarkijáraton.”

Érvényesülni képtelen tehetség

Felvetődik az a kérdés is, vajon a Ferrari melyik versenyzője tanácsait követte inkább az autó fejlesztésénél. Az Allison által elmondottakból, valamint Räikkönen most következő szavaiból ugyanis arra következtethetünk, talán a spanyol határozta meg az irányt az olaszok számára. „Az autó hátulja egyértelműen javult, az eleje viszont problémát okoz számomra és úgy érzem, lekorlátol. A gyors kanyarokban, a lassú kanyarokban – mindenütt ugyanaz a történet, és egész körön át hátráltat” – mondta Räikkönen.

Más kérdés persze, hogy a finn problémáin a mérnökök elmondása szerint jóval nehezebb volt segíteni. Allison ráadásul úgy véli, Räikkönen helyzetét csak tovább súlyosbították az új V6-ossal kapcsolatos problémák, valamint az új technológiák is. „A 2014-es autók alapvetően trükkösek. Ráadásul az F14 T nem egy egyszerű eset. Az év során jelentősen fejlesztettük, de a riválisokhoz képest még mindig hiányzott a leszorítóerő és az erő, a kezelhetőségét pedig az enyhe kiszámíthatatlanság jellemzi.”

„Kimi egész életében versenyautókat vezetett, és a tehetségét remekül képes kamatoztatni a kanyarbejáratokon, ami lehetővé teszi, hogy a hátsó kerekekkel kíméletes legyen a kijáratnál. Idén ha kíméletes voltál a hátsó résszel, az aranyat ért, nekünk viszont nagy kihívás volt olyan autót Kiminek adni, amivel használni tudja a tehetségét.”

A Ferrari másik mérnöke, Pat Fry ugyancsak régről ismeri Räikkönent és vezetési stílusát, hiszen a Ferrari előtt a McLarennél is együtt dolgozott vele. A brit versenyzője idei nehézségei kapcsán egyetért Allisonnal. „Kimi sokkal többet szenved az autó elejével Fernandónál, és ha nem boldogulsz az elejével, az autó hátulja és problémát okoz. A lágyabb gumikon kevésbé rossz a helyzete. Elég csak megnézni Szingapúrt, ahol a szuperlágy gumin rengeteg időt nyert. Az első gumik felmelegítése nehezen megy neki, és elég nehéz megérteni ezt.”

„Sokszor halljuk a versenyzőktől, milyen nagy kihívás boldogulni ezekkel a gumikkal. Amint elkezdesz spórolni az üzemanyaggal, a gumi hőmérséklete csökkenni kezd, és képtelen vagy megtartani az egyensúlyt. Aztán jobban nyomod és visszatér. Minél keményebb vagy, annál jobb leszel. Fernando stílusa remekül illik ezekhez a gumikhoz, és ő képes is alkalmazkodni a problémákhoz. Kimi sokkal érzékenyebb az első részre. Ugyanez volt már a McLarennél is. Emlékszem, az egyik szezon során hét különböző első felfüggesztést használtunk…” – magyarázta Fry.

Két tényező, ami reményt adhat

A bírálók persze joggal kérhetik számon Räikkönenen: ha Alonso képes alkalmazkodni a problémákhoz, világbajnokként tőle is elvárható lenne ugyanez. Ő viszont úgy látja, az alkalmazkodásnak is megvannak a határai. Szerinte erre a legjobb példa, hogy 2013-ban a Lotusa sem volt tökéletes, a szezon elején mégis jól boldogult vele, miközben a második félévre megváltozott gumikkal már kevésbé. „A múlt év első felében gondjaink voltak a fékezéssel és az első gumikkal. Aztán jöttek a kevésbé jó gumik, és nem voltam túl boldog, mert jobban tetszettek az év első felében használt abroncsok. Sok tényező kombinációja volt ez, és időnként korlátoltak a lehetőségeid. Idén egy olyan területnél rekedtünk meg, amire nehéz megoldást találni” – érvelt.

Räikkönen rajongói most abban bízhatnak, Alonso távozásával a Ferrari talán többet tesz majd azért, hogy az ő ízlésének megfelelően alakítsa autóját. És akár az is kedvezhet neki, hogy – az idén szintén nehéz szezont futó, s hozzá hasonló problémákkal küszködő – új csapattársa, Sebastian Vettel vezetési stílusa jobban hasonlít az övéhez.

Fry elmondta, elsősorban a csapattól függ, Räikkönen mire lesz képes a jövőben. „Meg kell próbálnunk megfelelő kompromisszumot találni számára. Szerintem még mindig úgy vezet, ahogyan mindig is. Hogy ki tudjuk hozni belőle a legjobbat, megfelelő autót kell biztosítanunk a számára” – vonta le a következtetést a mérnök, akit egyébként a hírek szerint hamarosan meneszteni fog a maranellói csapat.

Hogy a Ferrarinak ez mennyire sikerül, nagyon is meghatározó lehet Räikkönen szempontjából. Amennyiben a finn szeretné meghosszabbítani 2015 végén lejáró szerződését a Scuderiával, sokkal jobb teljesítményre lesz szüksége a következő évben. Ráadásul ha olyan súlyos vereséget szenved Vetteltől, mint idén Alonsótól, nem valószínű, hogy a Ferrari ugyanilyen elnéző lesz vele szemben.

Még nincs hozzászólás.
 

Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon