2014.12.04. 12:45, Aliz
Dél-Korea váratlanul visszakerült a Forma–1-es versenynaptárba, így 2015-ben rekordhosszúságú, 21 versenyes bajnokságot rendezhetnek. Az FIA emellett a jövő évi szabályokról is határozott ma Dohában.
A mai napon tartotta év végi gyűlését az FIA Motorsport Világtanácsa, mely a jövő évi szabályok mellett a 2015-ös versenynaptárról is határozott. És amire senki sem számított: Dél-Korea visszakerült a Forma–1 programjába, mégpedig a szezon ötödik versenyeként, május 3-ai időponttal. Érdekesség, hogy a következő verseny, a Spanyol Nagydíj május 10-én kerül megrendezésre, ami meglehetősen nagy kihívás elé állíthatja majd a logisztikusokat.
Az FIA által közzétett közleményben ugyanakkor a Dél-koreai Nagydíj neve mellett ott áll még a megjegyzés: „megerősítésre vár”. Amennyiben viszont a távol-keleti ország valóban újra részévé válik a száguldó cirkusz programjának, a következő minden idők leghosszabb bajnoksága lesz.
További változást jelent a korábban közzétett előzetes naptárhoz képest, hogy Bahreinbe és Kínába egy héten belül látogat el a mezőny, azaz Malajzia után lesz egy szusszanásnyi szünetük. Ami a Magyar Nagydíjat illeti, időpontja nem változott, azaz hazán július 26-án fogadja majd az F1-es cirkuszt.
A 2015-ös előzetes versenynaptár:
március 15. – Ausztrál Nagydíj
március 29. – Maláj Nagydíj
április 12. – Kínai Nagydíj
április 19. – Bahreini Nagydíj
május 3. – Dél-koreai Nagydíj (megerősítésre vár)
május 10. – Spanyol Nagydíj
május 24. – Monacói Nagydíj
június 7. – Kanadai Nagydíj
június 21. – Osztrák Nagydíj
július 5. – Brit Nagydíj
július 19. – Német Nagydíj
július 26. – Magyar Nagydíj
augusztus 23. – Belga Nagydíj
szeptember 6. – Olasz Nagydíj
szeptember 20. – Szingapúri Nagydíj
szeptember 27. – Japán Nagydíj
október 11. – Orosz Nagydíj
október 25. – Amerikai Nagydíj
november 1. – Mexikói Nagydíj
november 15. – Brazil Nagydíj
november 29. – Abu-dzabi Nagydíj
Az FIA a jövő évi program mellett a 2015-ös szabályokról is határozott. Ezeket összegezzük:
– A várakozásnak megfelelően eltörölték a szezonzáró pontduplázását, valamint a biztonsági okokra hivatkozva a biztonsági autós fázisok utáni állórajtok ötletét, bevezették viszont a virtuális biztonsági autó intézményét, melyet a dupla sárga zászlós figyelmeztetések esetén alkalmaznak majd.
– További változás, hogy a verseny felfüggesztése esetén a jövőben a mezőny tagjainak nem a rajtrácsra, hanem a bokszutcába kell felsorakozniuk, melyet erre az időre lezárnak. A szabály értelmében az első autó, amely megérkezik, a bokszutca végéhez kell menjen, a gyors sávban maradva, s a többieknek mögé kell majd felsorakozniuk.
– A jövőben amennyiben egy csapat szerelői a rajt előtti 15 másodperces jelzés után is az autó körül maradnak, az érintett versenyzőnek a bokszutcából kell majd rajtolnia. Amennyiben ezt nem teszi meg, tíz másodperces „stop and go” büntetést kap.
– A jövőben 10 másodperces büntetés jár a veszélyes kiengedésekért.
– Változott az erőforrások részegységeinek cseréjéért kiosztott büntetések rendszere is. Eszerint a jövőben a teljes hajtóegység cseréje esetén nem jár külön büntetés (eddig az érintettnek a bokszutcából kellett rajtolnia), hanem az egyes részegységek cseréjéért osztják ki a szankciókat – az eddigi gyakorlat szerint hátrasorolást. Ha a versenyző rajthelyezése nem teszi lehetővé a büntetés egészének letöltését, a fennmaradó rajthelyeket időbüntetésre váltják.
– Az idén sikerrel bevezetett öt másodperces büntetés mellé jövőre bevezetik a tíz másodperces büntetést is, melyet ugyanúgy a kerékcserék idején, a munka megkezdése előtt kell letölteniük a versenyzőknek.
– Némiképp módosul a biztonsági autós fázisok rendszere is. A lekörözött versenyzők továbbra is visszavehetik a körüket az élen állótól, ám a versenyirányításnak a jövőben már nem kell megvárnia, amíg ezen autók visszazárkóznak a mezőnyre: a biztonsági autó a következő kör végén mindenképp a bokszutcába hajt.
– Az időmérő edzések szisztémája a jövőben a következőképpen alakult: 24 autó esetén a Q1-ben és a Q2-ben is hét-hét autó búcsúzik a küzdelemtől, míg 22 résztvevőnél hat-hat esik ki az első két kvalifikációs szakaszban, s a sor hasonlóképpen folytatódik, ha a versenyzők száma csökken.
– Az FIA újításként 2016-tól bevezeti, hogy 18 évnél fiatalabb versenyző nem kaphat az F1-es versenyzéshez szükséges szuperlicencet. A Toro Rosso 17 éves versenyzőjét, Max Verstappent mindez már nem érinti, hiszen ő már birtokában van a jövő évi induláshoz szükséges engedélynek, ráadásul két év múlva a 18-at is betölti már. Aki F1-es versenyzővé akar válni, annak a jövőben ugyanakkor más kritériumoknak is meg kell majd felelnie: egyfelől ismernie kell a sportszabályzatot, másfelől pedig megfelelő tapasztalattal is rendelkeznie kell, azaz legalább 300 kilométert teljesítenie kell egy F1-es autóval, vagy legalább két évet versenyeznie kell alacsonyabb kategóriás formulaautókkal, ahol pedig egy meghatározott pontrendszer szerint el kell érnie bizonyos mennyiségű pontszámot.
– A technikai szabályzat több ponton is módosul, ezek közül a legfontosabb módosulás, hogy a versenyautók versenyzővel együtt mért minimális tömegét 702 kilogrammban határozták meg.