21 futamos a 2015-ös versenynaptár!2014.12.04. 12:45, Aliz
Dél-Korea váratlanul visszakerült a Forma–1-es versenynaptárba, így 2015-ben rekordhosszúságú, 21 versenyes bajnokságot rendezhetnek. Az FIA emellett a jövő évi szabályokról is határozott ma Dohában.
A mai napon tartotta év végi gyűlését az FIA Motorsport Világtanácsa, mely a jövő évi szabályok mellett a 2015-ös versenynaptárról is határozott. És amire senki sem számított: Dél-Korea visszakerült a Forma–1 programjába, mégpedig a szezon ötödik versenyeként, május 3-ai időponttal. Érdekesség, hogy a következő verseny, a Spanyol Nagydíj május 10-én kerül megrendezésre, ami meglehetősen nagy kihívás elé állíthatja majd a logisztikusokat.
Az FIA által közzétett közleményben ugyanakkor a Dél-koreai Nagydíj neve mellett ott áll még a megjegyzés: „megerősítésre vár”. Amennyiben viszont a távol-keleti ország valóban újra részévé válik a száguldó cirkusz programjának, a következő minden idők leghosszabb bajnoksága lesz.
További változást jelent a korábban közzétett előzetes naptárhoz képest, hogy Bahreinbe és Kínába egy héten belül látogat el a mezőny, azaz Malajzia után lesz egy szusszanásnyi szünetük. Ami a Magyar Nagydíjat illeti, időpontja nem változott, azaz hazán július 26-án fogadja majd az F1-es cirkuszt.
A 2015-ös előzetes versenynaptár:
március 15. – Ausztrál Nagydíj
március 29. – Maláj Nagydíj
április 12. – Kínai Nagydíj
április 19. – Bahreini Nagydíj
május 3. – Dél-koreai Nagydíj (megerősítésre vár)
május 10. – Spanyol Nagydíj
május 24. – Monacói Nagydíj
június 7. – Kanadai Nagydíj
június 21. – Osztrák Nagydíj
július 5. – Brit Nagydíj
július 19. – Német Nagydíj
július 26. – Magyar Nagydíj
augusztus 23. – Belga Nagydíj
szeptember 6. – Olasz Nagydíj
szeptember 20. – Szingapúri Nagydíj
szeptember 27. – Japán Nagydíj
október 11. – Orosz Nagydíj
október 25. – Amerikai Nagydíj
november 1. – Mexikói Nagydíj
november 15. – Brazil Nagydíj
november 29. – Abu-dzabi Nagydíj
Az FIA a jövő évi program mellett a 2015-ös szabályokról is határozott. Ezeket összegezzük:
– A várakozásnak megfelelően eltörölték a szezonzáró pontduplázását, valamint a biztonsági okokra hivatkozva a biztonsági autós fázisok utáni állórajtok ötletét, bevezették viszont a virtuális biztonsági autó intézményét, melyet a dupla sárga zászlós figyelmeztetések esetén alkalmaznak majd.
– További változás, hogy a verseny felfüggesztése esetén a jövőben a mezőny tagjainak nem a rajtrácsra, hanem a bokszutcába kell felsorakozniuk, melyet erre az időre lezárnak. A szabály értelmében az első autó, amely megérkezik, a bokszutca végéhez kell menjen, a gyors sávban maradva, s a többieknek mögé kell majd felsorakozniuk.
– A jövőben amennyiben egy csapat szerelői a rajt előtti 15 másodperces jelzés után is az autó körül maradnak, az érintett versenyzőnek a bokszutcából kell majd rajtolnia. Amennyiben ezt nem teszi meg, tíz másodperces „stop and go” büntetést kap.
– A jövőben 10 másodperces büntetés jár a veszélyes kiengedésekért.
– Változott az erőforrások részegységeinek cseréjéért kiosztott büntetések rendszere is. Eszerint a jövőben a teljes hajtóegység cseréje esetén nem jár külön büntetés (eddig az érintettnek a bokszutcából kellett rajtolnia), hanem az egyes részegységek cseréjéért osztják ki a szankciókat – az eddigi gyakorlat szerint hátrasorolást. Ha a versenyző rajthelyezése nem teszi lehetővé a büntetés egészének letöltését, a fennmaradó rajthelyeket időbüntetésre váltják.
– Az idén sikerrel bevezetett öt másodperces büntetés mellé jövőre bevezetik a tíz másodperces büntetést is, melyet ugyanúgy a kerékcserék idején, a munka megkezdése előtt kell letölteniük a versenyzőknek.
– Némiképp módosul a biztonsági autós fázisok rendszere is. A lekörözött versenyzők továbbra is visszavehetik a körüket az élen állótól, ám a versenyirányításnak a jövőben már nem kell megvárnia, amíg ezen autók visszazárkóznak a mezőnyre: a biztonsági autó a következő kör végén mindenképp a bokszutcába hajt.
– Az időmérő edzések szisztémája a jövőben a következőképpen alakult: 24 autó esetén a Q1-ben és a Q2-ben is hét-hét autó búcsúzik a küzdelemtől, míg 22 résztvevőnél hat-hat esik ki az első két kvalifikációs szakaszban, s a sor hasonlóképpen folytatódik, ha a versenyzők száma csökken.
– Az FIA újításként 2016-tól bevezeti, hogy 18 évnél fiatalabb versenyző nem kaphat az F1-es versenyzéshez szükséges szuperlicencet. A Toro Rosso 17 éves versenyzőjét, Max Verstappent mindez már nem érinti, hiszen ő már birtokában van a jövő évi induláshoz szükséges engedélynek, ráadásul két év múlva a 18-at is betölti már. Aki F1-es versenyzővé akar válni, annak a jövőben ugyanakkor más kritériumoknak is meg kell majd felelnie: egyfelől ismernie kell a sportszabályzatot, másfelől pedig megfelelő tapasztalattal is rendelkeznie kell, azaz legalább 300 kilométert teljesítenie kell egy F1-es autóval, vagy legalább két évet versenyeznie kell alacsonyabb kategóriás formulaautókkal, ahol pedig egy meghatározott pontrendszer szerint el kell érnie bizonyos mennyiségű pontszámot.
– A technikai szabályzat több ponton is módosul, ezek közül a legfontosabb módosulás, hogy a versenyautók versenyzővel együtt mért minimális tömegét 702 kilogrammban határozták meg.
Finnek az élen, a McLaren három körig jutott az első napon2014.11.25. 17:54, Aliz
Vatteri Bottas Kimi Räikkönen előtt volt a leggyorsabb az Abu Dhabiban rendezett teszt első napján. A McLaren-Honda csupán három körig jutott, de a csapat szerint így is nagy előrelépést tettek.
A Williamst és a Ferrarit vezető két pilóta nem csak nemzetiségében hasonlít egymásra, hanem abban is, hogy mindketten 80 kört tettek meg a nap folyamán, és bár sokáig igen szoros volt köztük az állás, végül Bottas majdnem fél másodperces előnnyel végzett az első helyen.
Az időeredmények persze aligha voltak mérvadók: Bottas 1:43,396-os legjobb köre több mint két másodperccel maradt el a szombati időmérős tempójától. Nem csak a csapatok próbálgattak már 2015-ös fejlesztéseket, hanem a Pirelli is, hiszen a mezőny már a jövő évi gumik prototípusait is pályára vihette.
Az első két helyen finn pilóta végzett, és a harmadik pozícióban álló is félig finn, Nico Rosberg révén. A Mercedes ezúttal nem a leggyorsabb volt, hanem a legaktívabb: a bajnoki tabella második helyezettje 114-szer ért körbe a pályán.
Sebastian Vettel ugyan a Red Bull-lal való szerződése miatt még nem léphetett akcióba a Ferrarival, viszont ez nem akadályozta meg őt abban, hogy már jövő évi csapatának bokszában kövesse az eseményeket és ismerkedjen a szerelőkkel. Jövő évi helyén ült már azonban a Saubert tesztelő Marcus Ericsson, és Max Verstappen is, aki a reggeli balesetét követően 55 kört tett meg.
A McLaren elektronikai ellenőrzések miatt több órával halogatta az immár Honda motorral szerelt autó első pályára küldését, de ezt követően sem voltak túl aktívak. Stoffel Vandoorne a leintés előtti percekben teljesítette mindössze harmadik körét a nap folyamán. Ennek ellenére első gyors értékelésükében nem volt csalódott a csapat: „Nem túl sok kör, de sok fejlődés” - írták Twitteren. A wokingiak döcögős kezdése nem meglepő, hiszen nagyjából ugyanazon az időszakon kell átesniük, mint amit minden csapat megélt az idei szezonelőtti teszteken, amíg összhangba hozták az autót az új, összetett hajtáslánccal.
Nem volt túl szorgos a Force India sem, hiszen a GP2-es bajnok Jolyon Palmer csak 19 kört hajtott bele az autóba, és talán a Red Bull sem teljesen elégedett azzal, hogy Carlos Sainz Jr.-ral csupán 36 körig jutottak.
A teszt a szerdai nappal véget ér, és egyben ez lesz az utolsó alkalom, amikor F1-es autók munkába állnak a versenypályán 2014-ben.
A keddi nap végeredménye:
# |
Versenyző |
Csapat |
Idő |
Kör |
1 |
Valtteri Bottas |
Williams-Mercedes |
1:43.396 |
80 |
2 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari-Ferrari |
1:43.888 |
80 |
3 |
Nico Rosberg |
Mercedes-Mercedes |
1:44.512 |
114 |
4 |
Jolyon Palmer |
Force India-Mercedes |
1:44.516 |
19 |
5 |
Carlos Sainz Jr. |
Red Bull-Renault |
1:45.339 |
36 |
6 |
Will Stevens |
Caterham-Renault |
1:45.436 |
99 |
7 |
Charles Pic |
Lotus-Renault |
1:46.167 |
101 |
8 |
Marcus Ericsson |
Sauber-Ferrari |
1:46.253 |
95 |
9 |
Max Verstappen |
Toro Rosso-Renault |
1:47.194 |
55 |
10 |
Stoffel Vandoorne |
McLaren-Honda |
- |
3
|
Hamarosan újra a Ferraritól fél majd az egész a mezőny?2014.11.25. 17:49, Aliz
Az újabb személycsere után lelkesítő levélben üzent a Ferrari valamennyi dolgozójának a márka elnöke, Sergio Marchionne.
Az olasz még október elején állt munkába Maranellóban, ahol Luca di Montezemolo helyét vette át, s azonnal gyökeres változtatásokba kezdett. Az egyik első nagy lépést a Fernando Alonso helyére érkező Sebastian Vettel szerződtetése jelentette, ám hétfőn újabb kulcspozíció cserélt gazdát: Marco Mattiacci helyett mostantól Maurizio Arrivabene a csapatfőnök Maranellóban.
Marchionne a Ferrari dolgozóinak írt levelében egy új korszak kezdetéről beszélt, s kiemelte, hosszú út áll a csapat előtt, de a múlt csalódásait ideje elfelejteni. „Az idei eredmények miatti frusztráltságotok érthető. De az életben balszerencsés időszakok sokszor a megújulás és újjászületés felé terelnek minket. Emiatt is nyitottunk a mai napon egy teljesen új fejezetet a Ferrari történetében” – írta Marchionne. „Létfontosságú számunkra, hogy újra megmutathassuk, mire vagyunk képesek valójában, és mindent megteszünk azért, hogy újra a legjobbak legyünk.”
Marchionne úgy véli, ehhez jövő évi versenyzőpárosuk ideális kombinációt jelent. „Sebastian Vettel személyében olyan versenyzőt választottunk, aki képes és akar tovább javulni – a már most meglévő eredményei ellenére is. Hisszük, hogy ő a megfelelő személy ahhoz, hogy Kimi Räikkönennel együtt egy jó csapatot alkosson. Ráadásul ők ketten barátok is, ami nagyon fontos a csapaton belüli hangulat szempontjából. Emellett pedig olyan személyek, akik erősen hisznek a projektben, és elkötelezettek a sikerek mellett.”
Az olasz figyelmeztetett, nem lesz könnyű újra sikereket elérniük, és nem is várható, hogy ez rövid idő alatt megtörténik. „De nem szabad félnünk. A fejlődés csak olyan emberekkel lehetséges, akik eldöntik, hogy változtatnak, és nem a múlt eredményeivel azonosulnak, hanem a jövő okozói akarnak lenni.”
Marchionne szerint az általa frissen kinevezett Arrivabene ilyen személy. „Mindkettőnknek azonos képe van arról, milyennek kell lennie és milyen lesz a Scuderia. A célunk egyszerű: visszaszerezni azt a pozíciót a bajnokságban, amely a Ferrarit megilleti. Mindannyiuknak megígérem, hogy újra ez a csapat lesz az, akit mindenkinek le kell győznie, és akitől mindenki fél majd” – idézte az elnök szavait az Auto Bild.
Kimi Räikkönen házasodni készül2014.11.25. 17:42, Aliz

A finn F1-es pilóta szóvivője is megerősítette, hogy Kimi Räikkönen eljegyezte kedvesét, Minttu Virtanent, akivel hamarosan gyermekáldás elé néznek.
Bár a végeredményt tekintve karrierje leggyengébb szezonját teljesítette, mégis bőven volt oka az örömre idén Kimi Raikkönennek. Augusztus elején maga a finn versenyző kedvese, Minttu Virtanen erősítette meg, hogy gyermekáldás elé néznek, így a következő hónapokban Kimi Räikkönen is csatlakozik az édesapák klubjához: Felipe Massa, Sebastian Vettel, Romain Grosjean és Pastor Maldonado után ötödikként néz apai örömök elé a jelenlegi mezőnyből.
Most pedig az is kiderült, hogy a Jégember már hónapokkal ezelőtt eljegyezte Minttut, aki az idényzárón egy köves gyűrűt viselve jelent meg. A feltételezést, hogy a Räikkönentől kapott jegygyűrűt viselte jobbján, a pilóta szóvivője, Riku Kuvaja is megerősítette, hozzátéve, hogy a lánykérésre már hónapokkal ezelőtt sor került.
Kimi Räikkönen egyszer már volt házas, s formálisan csak idén ősszel vált el Jenni Dahlmantól, holott már jó másfél éve, 2013 márciusában beadták a válókeresetet, ám a helsinki bíróság hivatalosan csak októberben ismerte el ezt.
Hivatalos: Új csapatfőnöke van a Ferrarinak!2014.11.25. 17:41, Aliz
Igaznak bizonyultak a pletykák: a Ferrari a mai napon hivatalosan bejelentette, hogy Maurizio Arrivabene az olaszok új csapatfőnöke. Az olasz az idén áprilisban kinevezett Marco Mattiaccit váltja.
Mindössze alig nyolc hónapig volt a Ferrari csapatfőnöke Marco Mattiacci. A korábban a Scuderia észak-amerikai kirendeltségét irányító olasz még április 15-én lépett hivatalba, miután elődje, Stefano Domenicali az F1-es sikertelenség miatt úgy döntött, elhagyja a Scuderiát.
Sergio Marchionne, a márka október elején munkába álló elnöke hivatalos közleményben jelentette be, hogy Mattiacci utódja Maurizio Arrivabene lesz, aki eddig a csapatot támogató Philip Morrison (Marlboro) keresztül állt kapcsolatban a Ferrarival. „Úgy döntöttünk, kinevezzük Maurizio Arrivabenét, mert a Scuderia és a Forma–1 eme történelmi pillanatában olyan személyre van szükségünk, aki nem csupán a Ferrarit ismeri, de azt is, miként irányítják ezt a sportágat” – indokolta döntésüket Marchionne.
„Maurizio nagy tudással bír: rendkívül közel áll a Scuderiához már évek óta, tagja az F1 Bizottságnak, így tisztában van azzal, milyen változások várnak ránk. Emellett folyamatosan innovatív ötletekkel áll elő, és nagy figyelmet fordít a Forma–1 fellendítésére is. A vezetői tapasztalata rendkívül sokrétű, és ez segíthet neki a csapat irányításában és motiválásában. Örülök, hogy ezzel biztosítjuk a megfelelő vezetést a versenytevékenységünknek. Egyúttal pedig szeretnénk megköszönni Marco Mattiaccinak mindazt, amit a Ferrariért az elmúlt tizenöt esztendőben tett, és minden jót kívánunk neki a jövőre nézve!”
Arrivabene ezzel egy éven belül már a harmadik csapatfőnök a Ferrarinál. Kinevezése egyes hírek szerint annak köszönhető, hogy az olaszok vezetősége nem volt elégedett Mattiacci munkájával – a fenti közlemény alapját vélhetően elsősorban a sportpolitikai tevékenységével. Arrivabene marketing-szakemberként 1997-ben csatlakozott a Philip Morrishoz, amely cég 1996 óta a Ferrari főtámogatója. 2007 óta a Marlboro alelnöke. Az 57 esztendős olasz kiválóan ismeri az istállót, nem egyszer megfordult már a bokszutcában, s például az ő ötlete volt, hogy a csapat (a Marlboro által szintén szponzorált Ducatival közösen) évenként rendezze meg a Wroom nevű médiaeseményt az aktuális szezonok előtt. Az új csapatfőnök 2010 óta tagja a Forma–1 Bizottságnak, melyben a sportághoz kötődő támogatókat képviselte – így valóban járatos az F1 irányítótestületének munkájában.
|