2015.08.11. 20:12, Aliz
Noha a választott irányt támogatják, egyes csapatok a Belgiumban bevezetett új rajtprocedúra kapcsán igenis aggódnak.
Ne a mérnök, ne a gép, a versenyző rajtoljon! Ezt a jelszót adta ki nemrég a Stratégiai Csoport, melynek tagjai arról állapodtak meg, hogy a lehető leghamarabb, már a nyári szünetet követő Belga Nagydíjon bevezetik a rajtprocedúrára vonatkozó szigorításokat. Ennek értelmében a jövőben már nem a mérnökök optimalizálhatják a kuplung beállításait, hanem minden esetben a versenyzőnek kell kitapasztalnia, hogyan indulhatna el a leghatékonyabban.
Miután év közbeni változtatásról van szó, az idén hátralévő versenyekre még nem egy végleges, csupán átmeneti megoldásként kell tekinteni: korlátozzák a rádiós adatforgalmat, és megtiltják, hogy változtassanak az autó beállításán azt követően, hogy az elhagyja a boxutcát – mindezt azonban még a régi, eddig használt technológiával teszik. Egyes résztvevők emiatt máris attól tartanak, hogy eleinte valóságos káosz alakul majd ki a rajtoknál, s mivel olyan új rendszeren dolgoznak, mely az új körülmények közepette is könnyebbé teszi a versenyzők dolgát, máris hevesen érdeklődnek az FIA-nál, pontosan mit szabad és mit nem.
A korábbi versenyző, Johnny Herbert szerint nincs abban semmi rendkívüli, hogy a mérnökök ennyire nem bíznak versenyzőikben és képességeikben. „Ez már az én időmben is így volt a Benettonnál. Rory Byrne (főtervező) számára mindig is a versenyző volt a leggyengébb láncszem. Ő szívesebben alkalmazott volna robotokat” – mutatott rá a mérnöki gondolkodásmód sajátosságára.
Az Auto Motor und Sport szerint azonban nagyon is van alapja a mérnöki aggályoknak, hiszen a most használt „hardvereket” nem a Spában bevezetendő újításokhoz tervezték. A jelenlegi autók kuplungját például azon végletekig kifinomult szoftverekhez alakították, melyek segítségével a versenyzők mindig megtalálták az ideális fogáspontot – tehát az ideális körülmények közötti működéshez.
Az elmúlt verseny pedig megmutatta, mi történik, ha ez az optimum nincs meg: Lewis Hamilton a Magyar Nagydíjon például azért rajtolt rosszul, mert az első, félbeszakított rajt során túlhevült, s emiatt csúszott a kuplungja. Mivel a kuplungok manapság igen érzékenyen reagálnak a hőmérsékleti változásokra, s a jövőben már nem lesz mód alkalmazkodni ezekhez, hasonló problémák egyre többször ismétlődhetnek majd meg.
„Amennyiben túl gyakran alkalmazol rossz fogáspontot, tönkreteszed a kuplungot. Így vagy rossz lesz a rajtod, vagy a verseny későbbi szakaszában égeted le azt” – magyarázta Andy Stevenson, a Force India csapatmenedzsere. Majd hozzátette, a változtatások tiltása bizonyos szempontból igenis kiszámíthatóvá teszi a rajtokat. „A versenyzők így már előre tudni fogják, hogy várhatóan rossz lesz a rajtjuk, és még csak nem is tehetnek ellene semmit” – kritizált a szakember.