2015.03.27. 21:46, Aliz
A Maláj Nagydíj szabadedzései alapján a riválisok és a szakértők is úgy vélik, a Ferrari közelebb lopózott a Mercedeshez. A hosszú etapok rendkívül biztatóak az olaszok szempontjából – de vajon valóban lehet-e esélyük felvenni a versenyt a legyőzhetetlennek hitt németekkel?
„Úgy fest, a Ferrari ismét egészen közel van, rajtuk kell tartanunk a szemünket” – nyilatkozta a délutáni edzést Kimi Räikkönen mögött, a harmadik helyen záró Nico Rosberg a pénteki nap végén. „A Ferrari nagyon jónak tűnik, tényleg!” – hívta fel a figyelmet csapattársa, Lewis Hamilton is. „Meglepő látni, mennyire jó időket autóznak. Meglátjuk, így folytatják-e a hétvége többi részében is.”
„Úgy fest, a Ferrari talán kicsivel erősebb, mint vártuk” – ismerte el Valtteri Bottas is, akinek csapata előzetesen abban bízott, Sepangban talán könnyebb dolguk lesz a Scuderia ellen. A kérdésre, tart-e az olaszoktól, a finn elmondta: „Igen, úgy tűnik, egészen jók itt, de majd holnap meglátjuk. Az időmérő holnap lesz, kiderül, hogy mire leszünk képesek. Jelenleg viszont erősebbnek tűnnek, mint amire számítottunk.”
Versenytempó: Räikkönen Hamilton sarkában!
Az ellenfelek óvatossága nem véletlen. A gyorsabb Ferrariban Kimi Räikkönen ma 0,3 másodpercet kapott csupán a nap legjobb idejét futó Lewis Hamiltontól, ami a két héttel ezelőtt látott 1-1,5 másodperchez képest óriási előrelépés. Ráadásul mindezt úgy, hogy a finn leggyorsabb köre korántsem volt ideális, egy piros zászlós megszakítás miatt, mely a legjobb lehetőséget vette el a finntől. (Más kérdés, hogy Hamiltonék napja sem volt zökkenőmentes, de erről később.)
És nem csupán a végeredmény, a hosszú etapok összképe alapján is jó benyomást tett a Ferrari Sepangban. Az ezen rövid „versenyszimulációk” átlagidőit összesítő listán is Hamilton neve mellett virít az 1-es szám, ám a brit előnye ilyen vonatkozásban minimális Räikkönennel szemben. Míg a címvédő hatkörös etapja során 1:45,070 másodperces átlagot autózott, addig finn riválisa egy 9 körös etap végén csak 0,010 másodperccel maradt el tőle 1:45,080-as átlagával. Közben Nico Rosberg itt is alulmaradt vele szemben: a német 1:45,313-as átlagot ért el.
És ha figyelembe vesszük, hogy a finn három körrel többet teljesített, már-már Hamiltonnal szemben is Räikkönen felé billen a mérleg nyelve. Egyfelől az alábbi grafikonból kitűnik, hogy 2007 bajnokának görbéje szinte alig emelkedik, azaz Ferrarija kíméletesen bánt a gumikkal; másfelől pedig ha kiegyenlítjük a körök számát, és Räikkönen esetében is csak hét kört veszünk figyelembe, átlaga majdnem 0,1 másodperccel jobb a briténél.
Sebastian Vettel mindeközben – Ausztráliához hasonlóan – más programon volt, mint a „Jégember”: míg ellenfelei a közepes, addig ő a kemény keverék tartósságát tesztelte. Átlaga ennek köszönhetően gyengébb volt: 1:45,678 másodperc, 12 kör alapján.
A Williams kezd lemaradni a Ferraritól?
További érdekesség, hogy az átlagidők tekintetében a Williams úgy tűnik, ezúttal is hátrányban lehet a Ferrarival szemben. A két versenyzőjük közül Felipe Massa hosszú etapja tekinthető mérvadónak, miután Valtteri Bottas a körözés közepette elveszítette autója fékhűtőjének egy részét, ami befolyással volt teljesítményére. A brazil mindeközben egy 9 körös etapot teljesített, 1:46,020-as átlaggal, s annak végén érezhetően megszenvedett a gumik túlzott kopásával, amit a görbéjének meredek íve mellett nyilatkozata is megerősít.
Melbourne-höz képest jóval közelebb került a Williamshez a Red Bull. Noha az osztrákok napja távolról sem volt problémamentes (Daniel Ricciardónak az MGU-K-val, Danyiil Kvjatnak egy szenzorral akadtak gondjai), az erőforrás vezethetősége terén határozott előrelépést értek el, ráadásul Danyiil Kvjat hosszú etapja versenyképesnek bizonyult. 1:46,119-es átlagideje Helmut Markót is meggyőzte. „A szoftverünkkel visszatértünk a teszteken használt verzióhoz. És most rendelkezésünkre állnak azok a lóerők, amiket ígértek nekünk” – nyilatkozta az osztrák az Auto Motor und Sportnak.