*

FŐOLDAL

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
News

Így válhatnak hangosabbá az F1-es motorok

2015.01.23. 17:55, Aliz

Sok bírálat érte az elmúlt szezonban a Forma–1-et a tompább és halkabb motorhangjai miatt. Mario Illien a probléma okáról, valamint a megoldási lehetőségekről beszélt.

Miután a Forma–1 2014-ben az addig használt V8-as szívómotorokról V6-os turbókra váltott, várható volt, hogy az erőforrások hangja jelentős mértékben módosulni fog. Mégis, a szurkolók és a résztvevők egy része is komoly csalódásként élte meg, hogy az új formula szerint megépített motorok mennyivel halkabbá váltak.

Az egyesek által ideálisnak tartott minimum 120 decibeles hangerőt a jelenlegi hajtóegységek bizony csak időnként, az egyenesekben érik el. A megváltozott hangért több tényező felelős: a turbómotorok eleve másképpen szólnak, mint a szívómotorok, ám ha mindez hosszú és csak egyetlen kipufogócsővel, egy hőenergia-visszanyerő rendszerrel (MGU-H), valamint alacsony fordulatszámmal is párosul, annak eredménye valóban a jelentős hangerőcsökkenés.

A hőt energiává átalakító MGU-H például amolyan hangtompítóként működik. Rob White, a Renault motormérnöke egyszerűen magyarázta meg mindezt: „A motorhang lényegében szintén az (motor által) előállított energia terméke. Ha ebből valamennyit elveszel, hogy másutt tárold, a motorok is halkabbá válnak.”

Mindez egyúttal azt is jelenti, hogy a jelenlegi motorok és rendszerek mellett aligha várhatunk olyan hangerőt, mint ami korábban az F1-et jellemezte. Az 1980-as évek turbói, valamint a más sorozatokban használt hasonló, részleteiben mégis különböző motorok ugyanakkor azt bizonyítják, hogy egy efféle motor is szólhat erőteljesebben.

Az Auto Motor und Sport a terület egyik legelismertebb szakértőjét, az Ilmor-cég első emberét, a svájci Mario Illient kérdezte arról, milyen megoldást lehetne találni az aktuális erőforrások hangosabbá tételére. A szakember szerint a legnagyobb problémát a turbófeltöltő turbinája okozza. „A turbó nem a levegőből, hanem a kipufogóból lélegzik. Ennek a csöve szinte végtelenül hosszú, és meglehetősen vastag, így teljesen elvész benne a hang. Ha a turbinát elkülönítve használnánk, a motor által keltett zajok közvetlenül a szabadba áramlanának, és ezáltal jobban is hallanánk őket” – magyarázta Illien.

A szakember éppen ezért nem érti, hogy az említett turbina helyét miért éppen olyan pozícióban kellett meghatározni, amilyenben. „Talán az FIA félt attól, hogy az aerodinamikusok máshová helyezik, valamilyen trükköt alkalmaznak, amivel növelhetik a leszorítóerőt. Valójában nincs értelmes magyarázat arra, miért éppen ott van” – mondta.

Ugyanakkor azt is kiemelte, a turbina áthelyezése is csak részleges megoldást jelentene a hangproblémára. „Csak akkor lenne hangosabb, amikor a motor éppen úgynevezett szabad töltési ciklusban van, azaz amikor a töltőnyomás elektronikusan, az akkumulátoron keresztül áll elő. Ez csökkenti a kipufogógáz nyomását a motorban.”

Márpedig ilyen szakaszok csak az időmérő edzésen vannak, amikor a versenyzők a teljes elektromotort használják, valamint a kigyorsítások kezdeti szakaszában, amikor az elektromotor rásegít a turbó működésére. „A versenyen ennek kevesebb haszna lenne. Minél nagyobb még az elemek töltöttsége, annál jobb” – teszi hozzá Illien.

Ha komolyabb megoldást akar az F1 a hangproblémákra, a svájci szerint mindenképpen nagyobb mértékben kell változtatnia a használt motorokon. Például – ahogyan azt a Red Bull már múlt év végén felvetette – átállni ikerturbókra, melyek esetén rövidebb, de két kipufogó lenne az autókon, melyek kevésbé tompítanák el a hangot.

Illien szerint emellett még az is segítene, ha az FIA megszűntetné az üzemanyag-átfolyás korlátozását, ebben az esetben ugyanis növelni lehetne a motorok – jelenleg 12 000 és 12 500 fordulat/percesre optimalizált – fordulatszámát. „Ha több üzemanyagot fecskendezhetnének be, több energia érkezne a feltöltőből. A turbinát így az energia-visszanyeréskor is nyitni kéne, ami megint csak zajt eredményezne” – fogalmazott Illien.

Szólj hozzá te is!
Név:
E-mail cím:
Amennyiben megadod az email-címedet, az elérhető lesz az oldalon a hozzászólásodnál.
Hozzászólás:
Azért, hogy ellenőrízhessük a hozzászólások valódiságát, kérjük írd be az alábbi képen látható szót. Ha nem tudod elolvasni, a frissítés ikonra kattintva kérhetsz másik képet.
Írd be a fenti szót: új CAPTCHA kérése
 
Még nincs hozzászólás.
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU